1. Ramai tanya bagaimana saya bertalaqi dengan Puan Guru Ainon Mohd.
Benar saya telah lama mengikuti seminar kendalian beliau seawal tahun 90an. Membaca hampir semua buku buku beliau. Namun ia sekadar pengalaman minda.
Benar saya telah lama mengikuti seminar kendalian beliau seawal tahun 90an. Membaca hampir semua buku buku beliau. Namun ia sekadar pengalaman minda.
2. Pengalaman spiritual saya bermula 26hb Mei, 2013. Duduk berhadap muka, membuka nota dan mencatat mutiara kata dari Puan Guru. Ianya baharu 11 bulan yang lalu. Dan inilah komentar pertama Puan Guru terhadap saya.
"Hari ini saya kami diberi kesempatan berkenalan dan berbual-bual dengan Datuk Roslan Ab Hamid. Kami bertambah hormat kepada rakan baru ini dalam perjuangan memandaikan bangsa. Kehadiran beliau adalah anugerah mulia bagi kami dalam ABS"
3. Benar ianya puji pujian. Saya ucapkan Astaghafirullah. Namun apa yang mahu saya garisbawahi adalah hidup perlu berguru. Dapatkan ilmu dan kita tidak lagi celaru.
4. Setiap tahun saya beli edisi baharu buku, Biografi Muhammad Bin Abdullah tulisan Profesor Dato' Dr Zulkifli Mohd Yusoff dan Dr Noor Naemah Abd Rahman. Sirah ini melekat penceritaannya. Ianya buku yang di terbitkan oleh PTS dengan gaya bahasa Puan Guru Ainon Mohd.
5. Daripada Puan Guru Ainon Mohd saya belajar tip pengurusan gaya Nabi SAW.
Menurut penekunan Puan Guru, salah satu ciri orang-orang Nabi SAW adalah mereka itu mempunyai enthusiasm yang amat tinggi. Pantang sahaja Nabi SAW memberitahu sesuatu, terus mereka lakukannya, tak payah disuruh-suruh.
6. Inilah cita cita saya sebagai majikan, supaya dapat menjadikan staff kita macam orang-orang Nabi SAW. Penuh entusiasme.
7. Puan Guru mengingatkan saya, antara perkara-perkara yang dapat membunuh entusiasme adalah:
1. Nasihat yang tidak diminta
2. Teguran
3. Peringatan
4. Kritikan
5. Siasatan
6. Ungkitan
7. Ramalan negatif
8. Denda, hukuman
2. Teguran
3. Peringatan
4. Kritikan
5. Siasatan
6. Ungkitan
7. Ramalan negatif
8. Denda, hukuman
8. Makala perkara-perkara yang mencipta entusiasme pula adalah seperti berikut:
1. Pujian ke atas sikap yang baik
2. Pujian ke atas daya usaha
3. Pujian ke atas hasil kerja
4. Pujian ke atas prestasi
5. Pujian serta-merta
6. Pujian yang diucapkan di hadapan orang
7. Pujian ke atas pencapaian kecil
8. Pujian di belakang
9. Sangka baik
2. Pujian ke atas daya usaha
3. Pujian ke atas hasil kerja
4. Pujian ke atas prestasi
5. Pujian serta-merta
6. Pujian yang diucapkan di hadapan orang
7. Pujian ke atas pencapaian kecil
8. Pujian di belakang
9. Sangka baik
9. Semua ini terkam indah dalam dada saya. Betapa Puan Guru mengajar cara cara terbaik sebagai pemimpin untuk mencipta enthusiasme atau keterujaan kepada orang orang disekitar kita.
10. Lagi kata, Puan Guru kita mesti sentiasa mengurus hati kita disamping juga
mengurus hati orang.
mengurus hati orang.
Kata Puan Guru, kita selalu dinasihati supaya belajar menjaga hati klien dan pelanggan kita. Jarang sekali kita dinasihati supaya belajar mengurus hati kita sendiri.
11. Kita ini orang bisnes. Orang bisnes adalah manusia biasa. Kita mempunyai hati, jadi ada masa-masanya kita sakit hati, jauh hati, makan hati dengan orang-orang yang ada kaitan dengan bisnes kita.
Hubungan antara hati kita dengan duit kita adalah sangat rapat.
Hati kita adalah salah satu modal bisnes kita.
Hati kita adalah salah satu modal bisnes kita.
12. Sambung Puan Guru, disebabkan kita kurang mahir mengurus hati kita sendiri, kita mungkin boleh hilang peluang membuat duit dengan lebih banyak.
Puan Guru melontarkan kata kata, Kita tidak perlu menyukai orang-orang yang kita ada urusan bisnes dengan mereka. Asingkan emosi kita daripada keputusan-keputusan bisnes yang kita buat.
13. Benar, sebagai manusia biasa, kita mungkin menyampah dengan sikap dan cara kerja orang itu, namun kita terus bekerjasama dengannya kerana urusan bisnes semata-mata.
Banyak orang yang kita sukai sikap dan cara kerjanya, tetapi mereka itu tidak pula membolehkan kita buat banyak duit.
14. Dato' perlu ingat. Puan Guru Ainon Mohd. dalam kebijaksanaannya menitipkan pesan berguna buat saya,
"Dalam bisnes, fokus kita adalah bisnes. Tolak emosi kita ke tepi. Jangan benarkan emosi kita mempengaruhi keputusan-keputusan bisnes kita.
15. Sentiasa ingat, pesan Puan Guru,
"Urus hati kita. Nanti duit lebih mudah datang sendiri...."
16. Saya ingat Puan Guru. Saya ingat pesan ini. Saya ingat sampai mati. Jaga hati. Jaga hati kita. jaga supaya hati bening sejernih mata air yang mengalir.
No comments:
Post a Comment