Saturday, 21 June 2014

Dari ABS: Nota malam sebelum tidur.... Besok pagi kita ada seminar di FRIM, Kepong.


Menetapkan Target
Dalam bisnes, apabila kita hendak menetapkan target, target itu hendaklah TARGET BISNES.
Contoh target bisnes:
+ Nak membuka 2 buah tadika ABS pada tahun 2015
+ Nak melantik 20 orang agent pada tahun 2014
+ Nak menjalankan 30 bengkel latihan facial untuk 90 peserta pada 2014
+ Nak menaikkan jualan kepada RM7k sebulan mulai Ogos 2014
+ Nak menaikkan jualan roti kepada 25k ketul sehari pada 2016
+ Nak mendaftarkan 2 anak syarikat sebelum Disember 2014
.
Banyak orang muda tidak kenal pun yang mana target bisnes, yang mana bukan target bisnes. Mereka umpama tidak kenal yang mana labu, yang mana tembikai.
Akibatnya, mereka memilih target yang salah! Target yang salah tidak berguna dalam bisnes, malah boleh membahayakan bisnes.
Contoh target bukan-bisnes:
+ Nak kahwin artis
+ Nak jadi jutawan
+ Nak beli Porsche
+ Nak holiday ke Eropah
+ Nak beli banglo di Ukay Heights
+ Nak buat tahfiz
+ Nak tolong ekonomi ummah
.
Ciri target bisnes.... Target itu dapat dicapai oleh staff syarikat kita.
Target yang staff syarikat tak dapat nak capaikan untuk diri kita, itu bukan target bisnes! Itu target peribadi.
Apabila kita tidak mempunyai skill menetapkan target bisnes, staff kita keliru dan bingung!
Apabila target kita salah, apa yang dibuat oleh staff akan jadi 'salah'. Ada sahaja yang tak betul, tak kena, tak tepat.
Macam main bola dengan tidak tahu di mana pintu golnya. Tendang macam mana pun salah!
.

https://www.facebook.com/ainonmohdpts/posts/10152502871118114

No comments:

Post a Comment