Sesetengah perkataan, apabila disebut, didengar ataupun dibaca, ia menimbulkan kesan emosi. Kesan emosi itu mungkin emosi positif, mungkin juga emosi negatif.
Apabila mencipta nama-nama untuk tadika, klinik, kedai makan, kedai farmasi, produk ataupun kumpulan, pilih perkataan yang mencipta kesan positif kepada kelompok sasaran.
.
Perkataan yang mencipta kesan emosi positif kepada sesuatu kumpulan, mungkin mencipta kesan emosi negatif kepada kumpulan lain.
Sebagai contoh:
+ Pada nama "Tadika Ummah Jaya" perkataan 'ummah' mencipta kesan emosi yang berlainan kepada kumpulan berlainan.
+ Pada nama "Klinik Tawakkal" perkataan 'tawakkal' mencipta kesan emosi yang berlainan kepada kumpulan berlainan.
.
Tip memilih perkataan apabila mahu mencipta nama:
+ Mula-mula kenalpasti siapa yang menjadi sasaran nama itu.
+ Pilih perkataan yang mencipta kesan emosi positif kepada kumpulan itu.
.
Sesetengah kumpulan lebih tertarik kepada perkataan-perkataan yang dipinjam dari bahasa Arab, manakala ada kumpulan lain yang menyukai kata pinjaman dari bahasa Inggeris.
+ Apabila kita gunakan perkataan Arab, kita sudah menyempitkan pasaran kita. Begitu juga apabila kita pilih perkataan Inggeris.
+ Pilih perkataan yang mencipta kesan emosi positif kepada semua kumpulan.
.
https://www.facebook.com/ainonmohdpts/posts/10152492296253114
No comments:
Post a Comment