Banyak peniaga Melayu terkial-kial hendak membesarkan bisnesnya. Mereka tekun bekerja. Mereka bekerja dengan jiwa dan raga. Namun bisnesnya tetap tidak berkembang setimpal dengan kuatnya dia bekerja.
Fenomena seperti ini berlaku dengan berleluasa dalam bisnes yang melibatkan kedai ataupun outlet.
Sebagai contoh, bertahun-tahun kedai spa dibuka, pemilik spa tiap-tiap hari bekerja di dalam spanya.
Pelanggannya semua puas hati dengan layanan dan servis yang diberikan. Mereka sangat suka dengan belaian dari jari jemari si pemilik spa. Mereka sangat setia kepada spanya. Tiap-tiap bulan mereka datang, sekurang-kurangnya sekali.
Tetapi tahun demi tahun pemilik spa masih duduk di dalam kedai spanya yang sama, melayan pelanggan yang sama.
.
Banyak pemilik spa terperangkap di dalam kedainya nan satu itu. Puncanya adalah.... Dia melakukan kerja-kerja yang salah! Dia menjalankan kerja-kerja yang bukan kerjanya.
Apabila seseorang itu membuka spa, dia sudah menjadi seorang entrepreneur. Dia bukan pekerja spa. Namun banyak pemilik spa menjalankan kerja-kerja yang selayaknya dijalankan oleh seorang pekerja spa.
Kerja seorang entrepreneur adalah membesarkan bisnesnya. Jari-jarinya adalah untuk menandatangani cek-cek, bukan untuk memicit bintik-bintik hitam di muka pelanggan.
.
https://www.facebook.com/ainonmohdpts/posts/10152490057693114
No comments:
Post a Comment