Di sana sini kita akan terjumpa orang bisnes yang menyimpan hasrat mahu memfrancaiskan bisnes mereka.
Ada yang baru setahun jagung berbisnes namun sudah memasang niat satu hari nanti dia mahu francaiskan bisnesnya.
Ada yang masih muda belia tetapi sudah bercakap tentang membuka bisnes yang dapat difrancaiskan.
Mereka macam percaya benar dengan idea kononnya menjadi francaisor adalah lebuhraya menuju kejayaan dan kekayaan pantas dalam bisnes.
.
Risiko adalah sebahagian daripada bisnes.
Jika kita mempunyai bisnes yang sudah terkenal selama berbelas-belas tahun sekalipun, hal itu tidak menjamin apabila ia difrancaiskan, ia akan terselamat daripada risiko kegagalan.
Banyak faktor boleh menyebabkan francais kita gagal. Perubahan konsep adalah salah satu daripada banyak faktor itu.
.
Pernah sebuah kedai nasi lemak yang sangat terkenal di Kpg Baru, Kuala Lumpur, berjaya menjadi francaisor dan memfrancaiskan bisnes nasi lemaknya.
Salah sebuah outletnya dibuka di Wangsa Maju. Si francaisee menyewa 2 pintu kedai.
Outlet itu menggunakan imej restoran antarabangsa yang mahal.
Sunyi sepi... staff yang beruniform cantik duduk melangut memerhatikan orang lalu-lalang tetapi tidak singgah.
.
Kedai nasi lemak yang asal adalah ala-ala kedai makan selera kampung. Ia sangat popular. Itulah model originalnya.
Apabila difrancaiskan, konsep kedai ala-ala kedai makan selera kampung itu telah ditukar kepada konsep restoran taraf antarabangsa.
Konsep sudah ditukar....
.
https://www.facebook.com/ainonmohdpts/posts/10152412663708114
No comments:
Post a Comment