Thursday, 29 May 2014
CONVERSION RENDAH, APA KENA BUAT ?
Di sini saya nak share..
Kalau conversion rendah, apa yang kita perlu buat ?
Conversion di fb ads adalah peratusan pembeli dari
trafik (klik) rendah, bawah 1%.
Conversion (CR) = (jumlah pembeli / jumlah klik ) x 100%
Jika ikut standard internet marketing, peratusan CR yang perlu diperolehi sekurang-kurangnya 1%. (jika B2B, CR nya lebih rendah lagi)...
Jom lihat printscreen ni..
Pada tarikh 26 dan 27 May;
CR nya adalah kurang dari 1%
26 April - 7 pembeli dari 1759 klik, CR = 0.4%
27 April - 9 pembeli dari 1457 klik, CR = 0.62%
Bila CR rendah, ROI juga boleh jadi rendah..dan NETT PROFIT juga boleh jadi rendah...
Jadi, untuk pembaikan (OPTIMIZATION), saya telah buat ANALISIS terlebih dahulu.
========================
APA KEMUNGKINAN YANG SEBABKAN CR RENDAH ?
========================
Dalam kes ni, didapati;
1. PLACEMENT - Dalam iklan terawal, 26 & 27 May, paparan mobile menyumbang 30% trafik (klik). Produk yang dijual adalah produk pakaian! Dari pengalaman dan kajian lalu, kebanyakan pembeli membeli produk pakaian melalui PM (page messages). Iklan yang disasarkan pada paparan mobile berkemungkinan menyebabkan conversion menjadi rendah, lebih-lebih lagi di waktu malam! (Orang susah nak buat bayaran terus apabila layari fb melalui mobile)
2. COPYWRITING - Copywriting digunakan agak panjang! Produk pakaian biasanya memerlukan ayat copywriting yang pendek. RINGKAS TAPI PADAT! Point-point dibanyakkan, dan satu ayat satu row sahaja digunakan!
3. AYAT CALL TO ACTION - Ayat call to action tak dijumpai oleh prospek kerana kedudukannya berada di bawah..Ramai malas untuk baca ayat copywriting sehingga habis! (Tu ramai komen - " PM harga" )
4. HARGA - Harga diletakkan di bahagian bawah ayat copywriting. Seperti sebelum ni, orang MALAS NAK MEMBACA!
=======================
TINDAKAN PEMBAIKAN/OPTIMIZATION YANG TELAH DIBUAT
========================
1. PLACEMENT - Iklan bagi paparan mobile dihentikan! Iklan hanya disasarkan pada paparan desktop newsfeed sahaja!
2. COPYWRITING - Ayat copywriting dipendekkan, dikemaskan! Headline terus diubah kepada headline jenis promosi, dan harga diletakkan pada headline.
3. AYAT CALL TO ACTION - Orang kata, harga tak boleh dibagitau awal! Tapi dalam kes ini, gambar bertindak sebagai "mesej yang menjual"! Jadi, harga diletakkan di headline, dengan memasukkan unsur DISKAUN/HARGA PROMOSI..Memandangkan produk jenis ini 'lebih menjual pada gambar', ayat call to action (CTA) diletakkan di bahagian awal copywriting..Di row ke - 3-4!
4. HARGA - Harga diletakkan di bahagian awal, di headline! Mesej jualan telah dapat disampaikan pada gambar, so boleh la letak harga (harga promosi ada headline)
Dan dari pembaikan (OPTIMIZATION) yang dibuat, perubahan ketara berlaku, iaitu pada 28 May...
CR telah naik, dari 0.5-0.6% BERTUKAR menjadi 2.67 % (kenaikan 4-5 kali ganda)
Bila CR naik, ROI juga naik..dari 1 - 3 ROI, naik jadi 12 ROI (return on investment)
Bila ROI naik, NETT PROFIT juga naik...Dari RM100 - RM300, naik jadi RM500 - RM600. (Itupun jumlah klik tak naik tinggi lagi)
Bila ROI, CR dah tinggi camni, TINDAKAN SETERUSNYA ADALAH UNTUK NAIKKAN NETT PROFIT...
Untuk naikkan NETT PROFIT, kita perlu naikkan TRAFIK/KLIK...iaitu dengan penambahan AD SET/ADS dan juga BAJET..
BEGITULAH...
Mungkin anda boleh mula buat monitoring dan optimization bagi setiap ads yang anda bina.
SELAMAT BERAMAL!
https://www.facebook.com/sifufesbukads/photos/a.435235603196814.106213.428835237170184/666040210116351
Labels:
Lain-lain
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment