Lazimnya kita sangka, apabila syarikat tidak ada duit, kita susah, jadi dalam keadaan susah itu kita lebih mudah berselisih faham dan bergaduh dengan sesama rakan-kongsi.
Maklumlah, masalah tidak ada duit memang menimbulkan banyak masalah lain. Tidak dapat membayar gaji, sewa, bil utiliti, dan macam-macam perbelanjaan lain.
.
Sebenarnya dalam realiti, masalah tidak cukup duit bukan punca utama sesama rakan-kongsi berkonflik dan bergaduh!
Malah masalah tidak cukup duit boleh mendorong sesama rakan-kongsi semakin kuat bekerjasama demi memastikan syarikat mereka dapat keluar daripada masalah itu.
.
Bahaya yang lebih besar muncul apabila syarikat mula membuat banyak duit!
Tetapi, pergaduhan bukan berlaku disebabkan duit yang banyak. Oh tidak!
Tetapi, pergaduhan bukan berlaku disebabkan duit yang banyak. Oh tidak!
Pergaduhan berlaku disebabkan sesama rakan-kongsi TIDAK SEFAHAMAN berkenaan bagaimana duit yang banyak itu dibelanjakan!
Ini berlaku apabila syarikat itu tidak mempunyai sistem menguruskan duit yang banyak itu dengan betul.
Masing-masing rakan-kongsi mempunyai pendapat sendiri bagaimana duit yang banyak itu sepatutnya diuruskan. Inilah punca pergaduhan yang utama. Masing-masing tidak puas hati dengan cara duit dibelanjakan.
.
https://www.facebook.com/ainonmohdpts/posts/10152571512283114
No comments:
Post a Comment